Mick Kramer Project

Egy blog zenéről, filmekről, könyvekről, játékokról és néhány saját projektről. mkproject@indamail.hu

Arckönyv

Falfirka

xfire

Legfrissebb hozzászólások

  • Kalocsai Viktor: Mint a játékból kiderült Yuri egy ex-specnaz os ezért szeribtem amíg az volt a specnaz is egy embe... (2015.12.29. 20:45) A Modern Warfare története
  • Kalocsai Viktor: Mint a játékból kiderült Yuri egy ex-specnaz os ezért szeribtem amíg az volt a specnaz is egy embe... (2015.12.29. 20:41) A Modern Warfare története
  • Mick Kramer: @DrNO: Nem, azt még nem láttam. :) (2014.02.03. 20:26) Millennium Trilógia
  • DrNO: Második kép. Bud Spencer a bal oldali lap tetején a bal arcát mutatja. A jobb oldalon középen pedi... (2014.02.03. 20:02) Egy régi rajongó...
  • DrNO: Pletyka szerint a negyedik rész kézirata az özvegynél megvan. Szerintem a könyvek jobbak, mint a f... (2014.02.03. 19:20) Millennium Trilógia
  • Utolsó 20

Millennium Trilógia

2012.04.02. 00:32 Mick Kramer

Ma este végeztem a nagy sikerű Millennium Trilógiával, annak is a svéd filmváltozatával. Nem szeretnék belemenni a filmek elemzésébe, hiszen azt már jó néhányan megtették 2009 óta, de nem bírtam megállni, hogy ne írjak róla legalább néhány sort. Azt már most leszögezem, hogy a trilógia az egyik kedvencemmé vált. Még sajnos nem olvastam Stieg Larsson nagyszerű könyveit, de ezt a hiányosságomat olyan gyorsan igyekszem majd pótolni, amennyire csak lehet. 

A történet két fő karakter köré rendeződik. Az egyik Mikael Blomkvist, egy svéd tényfeltáró újságíró, aki Svédországban igazi hírességnek számat. A másik főhős Lisbeth Salander, a hányattatott sorsú huszonéves lány, akit életében szinte csak rossz dolgok értek, emiatt visszahúzódó és kissé antiszociális. A második részig azt hittem, hogy a filmek külön történetek, amelynek csak a szereplőik azonosak, de a harmadik rész végére egy óriási, sok szálon futó cselekmény rajzolódott ki. Ez az ami engem a leginkább megfogott. A nézőt (gondolom az olvasót is) folyamatosan gondolkodásra sarkallja, de ha egy pillanatra is lankad a figyelem akkor nagyon könnyen elveszíthetjük a fonalat, ami nem túl nehéz, hiszen a rengeteg svéd név rendesen összekuszálódik a magyar ember fejében. 

Az első rész magyarul és angolul A tetovált lány címen jelent meg, ami véleményem szerint botrányos, amivel az eredeti Män som hatar kvinnor (Férfiak, akik gyűlölik a nőket) sokkal jobban tükrözi a történetet és lényegesen frappánsabb is. Különösen azért, mert a tetoválásnak semmi jelentősége nincs a történet szempontjából. A borzalmas "átkeresztelésnek" az áll a hátterében, hogy az író, Stieg Larsson 2004-ben elhunyt, ám a sorozat részei csak 2005-ben, 2006-ban és 2007-ben jelentek meg, így Larsson nem tudta megakadályozni a könyv címének rossz fordítását. A sorozat 2008-ban a világ második legolvasottabb sorozata lett, 2009-ben pedig felugrott az első helyre, így különösen szomorú, hogy Larsson nem élhette meg sikereit. Ami pedig az olvasói számára még szomorúbb az az, hogy az író eredetileg tíz (10!!!) részesre tervezte a sorozatot. Nagy kár érte.

Aki szeret olvasni, annak látatlanban is ajánlom a könyveket, annak aki viszont inkább filmezni szeret még bátrabban ajánlom a filmtrilógiát. Ám most szólok, hogy a filmtrilógia a maga  428 percével ( több mint 7 óra) egy maratoni program, annyi szent. A film mellett szól még a színészek alakítása is. A Mikael Blomkvist alakító Michael Mygvist és a Lisbeth Salandert megformáló Noomi Rapace is kiváló munkát végeztek. Utóbbira azóta már Hollywood is felfigyelt, így vele még biztosan találkozhatunk jó néhány szuperprodukcióban is.

A sorozat három része (pontozva):
A tetovált lány / Män som hatar kvinnor    10
A lány, aki a tűzzel játszik / Flickan som lekte med elden     
8
A kártyavár összedől /  Luftslottet som sprängdes     
10

Végezetül ajánlom Rácz Zsuzsa írását, aki lényegesen bővebben foglalkozik a könyv hátterével, és akinek cikkéből néhány információhoz hozzájutottam.

A bejegyzés trackback címe:

https://mkproject.blog.hu/api/trackback/id/tr324355114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Blade468 · http://film-mania.blog.hu/ 2012.04.02. 19:50:37

Amit írtál, hogy a svéd nevek könnyen összekeveredhetnek ha nem figyelünk, teljesen jogos, velem is előfordult, ha egy kicsit elbambultam. Az angol fordításon meg látszik, hogy David Fincher végülis se nem a könyvet, se nem az eredeti svéd filmet akarja remakelni, hanem az egészet egy új nézőpontból akarja bemutatni, és a címmel meg csak egyszerűen Lisbeth karakterére utalt. Amúgy habár én nem láttam a Svéd filmeket végig, viszont azért nagyjából tisztában vagyok a képi világukkal és az eredeti történet vezetéssel, és szerintem Fincher elég jól eltalálta az amcsi verziót, mert megmaradt az egészben az a művésziesség, ami az eredeti trilógiát olyan nagyjá tette. Amúgy a pontozásod még jobban arra sarkall,hogy nézzem meg az original filmet. :D A könyvet valószínűleg nem fogom elolvasni, azért annyira nem ragadott meg maga a történet.

Mick Kramer · www.youmustread.blog.hu 2012.04.02. 22:13:24

@Blade468: Az új cím (A tetovált lány) David Finchertől teljesen független, hiszen már a lefordított könyvnek is ez volt a címe. Az amerikai verziót még nem láttam, de valamikor mindenképpen megnézem ha időm engedi.

Blade468 · http://film-mania.blog.hu/ 2012.04.02. 22:31:29

@Mick Kramer: Igen, tudom, csak elég hülyén fogalmaztam. Amúgy azt elfelejtettem, hogy tök jó, hogy kitértél ilyen érdekességekre, minthogy 10 részt akart valójában, mert nekem ez tök új volt. Mondjuk nem tudom, szerinted megállta volna a helyét a film egy 10 részes sorozatként?

Mick Kramer · www.youmustread.blog.hu 2012.04.03. 06:08:46

@Blade468: Szerintem meg. A Harry Potter filmeket is végig nézte az ember és az is csak két résszel kevesebb. Igaz, hogy a Millennium Trilógia jóval komolyabb dolgokkal foglalkozik, de ha az első három rész is megtalálta a közönségét, akkor a következő hét is biztosan megtalálta volna.

DrNO 2014.02.03. 19:20:24

Pletyka szerint a negyedik rész kézirata az özvegynél megvan.
Szerintem a könyvek jobbak, mint a film. Vagyis élvezetesebb olvasni. A nevek ott is követhetetlenek.
A TV verziót láttad?
süti beállítások módosítása